Jump to content
✨ STAY UP TO DATE WITH THE WORLD TOUR ✨

[Article] El País EPS: Coldplay, Maestros en las Nubes


maria_shiver

Recommended Posts

El País EPS: Coldplay, Maestros en las Nubes

 

an interview with Coldplay at The Bakery

 

http://www.elpais.com/articulo/portada/Coldplay/Maestros/Nubes/elpepusoceps/20111030elpepspor_4/Tes

 

 

ENTREVISTA: MÚSICA

 

Coldplay, Maestros en las Nubes

 

 

 

 

DIEGO A. MANRIQUE 30/10/2011

 

 

Ya habrán oído que Chris Martin es alto, muy alto. Tal vez impresionaría si no fuera porque el cantante de Coldplay hoy parece haberse vestido a ciegas, con una combinación imposible de practicante de jogging y rapero de etiqueta. En realidad, cabe atribuirlo al cansancio por el lanzamiento de su nuevo disco, Mylo Xyloto. Eso sí, se ha decorado el estudio de grabación para que luzca bonito en las entrevistas de televisión, desplegando bellos instrumentos vintage, incluyendo un marxophone, una cítara patentada hace cien años. "El único invento musical de Karl Marx", bromea el cantante.

 

Como siempre, Chris hace tándem para la entrevista con Jonny Buckland, su socio guitarrista, que ha perfeccionado la pose de músico bonachón, abstraído pero agudo en sus intervenciones. Estos días se cumplen los 15 años de su primer encuentro, en una residencia de la Universidad de Londres.

 

¡Máquina del tiempo! Chris recuerda a un grupo muy verde: "Me asombra el descaro de salir a tocar cuando sabíamos que éramos flojos. La trampa de hacer creer que teníamos mucho público, cuando eran los mismos amigos, a los que obligábamos a seguirnos de sala en sala. Y el engañar a nuestros padres, que pensaban que estábamos estudiando. Bueno, finalmente aprobamos, así que engañamos incluso a los profesores".

 

¿Y qué han aprendido en estos años? Me refiero a la convivencia en el seno de un grupo de éxito.

 

Chris: "Si conoces la historia del rock, ya sabes lo que te espera. Problemas de comunicación, cuestiones de dinero, el ego del cantante, el guitarrista que quiere sacar un disco en solitario".

 

Jonny: "Hemos aprendido a ser más tolerantes. Teníamos una regla que decía que tomar cocaína era causa de expulsión de Coldplay. Así de ingenuos éramos".

 

Chris: Lo esencial es no pelearse por el dinero o por el reconocimiento. Por eso, nuestros temas vienen firmados por los cuatro. Lo dice Bono: 'Un grupo se puede romper por discusiones sobre el orden de los temas, pero nunca por el reparto del dinero".

 

Ah, la famosa charla de Bono. El irlandés procura encontrarse con músicos en ascenso, a los que ofrece una serie de consejos de sentido común (pero no hay mucho de eso cuando el mundo se te abre de piernas). Chris Martin todavía lo agradece: "Ahora todos atacan a Bono, pero no hay músico más generoso. Me agarró y me contó cosas que deberíamos saber para sobrevivir. Y eso que nosotros aspirábamos a su puesto de banda para grandes recintos. Que U2 saque un disco flojo no me preocupa, si lo comparas con la hazaña de que los cuatro lleven 35 años juntos, con tanta música extraordinaria y tantas rupturas. Usar su fama para apoyar causas irreprochables... Nosotros lo imitamos".

 

Nos hallamos en The Bakery, una modesta panadería reciclada en estudio de grabación. El local está escondido en un oscuro callejón del norte de Londres, sin ninguna señal exterior que revele su uso actual. Los saqueos que siguieron a los disturbios de agosto han hecho muy precavidos a los propietarios de negocios con equipos apetitosos.

 

Los miembros de Coldplay todavía se sienten conmocionados. Chris: "Estábamos en Estados Unidos cuando ocurrió la muerte que desencadenó todo aquello. Parecía una película de ciencia-ficción, como si una locura se contagiara por la ciudad. Cada vez que llamábamos o que nos conectábamos, veíamos que se acercaban más al estudio, a nuestras casas o a las de nuestros amigos".

 

Jonny confiesa que se les quedó un sabor raro: "Como si la realidad nos hubiera golpeado". Chris habla de tristeza, de impotencia: "En el rock hay bastantes canciones que hablan frívolamente de tomar las calles, de pelear con la policía. Pero aquí no había ninguna base política o propósito social... Bueno, pudo haberlo al principio, pero inmediatamente se convirtió en algo más visceral...".

 

Las algaradas de agosto también evidenciaron cuánta ingenuidad hay en los esfuerzos contra la piratería que se realizan desde el mundo musical, incluyendo a Coldplay. Inútil hacer didáctica sobre los derechos de autor a esa parte de la sociedad que asalta tiendas metódicamente, aunque no tenga necesidad de robar lo que allí venden. Chris Martin suspira: "Está ahí, no hay sanción, lo cojo. Nosotros lo hemos vivido en primera persona, el primer álbum salió en 2000 y las ventas se han ido empequeñeciendo aunque ahora seamos más populares. Da lo mismo que te esfuerces por hacer un envoltorio atractivo".

 

Cuesta aceptarlo. Ellos mismos están enamorados del vinilo y de la idea de grabar para una discográfica histórica, EMI. Jonny reconoce que "no podemos quejarnos, hemos vendido 40 millones de álbumes o los que sean. Pero vemos lo que les espera a los grupos jóvenes y solo nos queda compadecerlos".

 

Chris tiene un mensaje para los novísimos: "Deben saber que tocar música es el mejor oficio posible, pero que se olviden del glamour, de la fantasía de hacerte millonario y comprarte una isla en el Caribe".

 

Ellos están en lo alto de la pirámide. The Bakery es un lujo que pocos pueden permitirse, aunque se trate esencialmente de una toma a tierra, asegura Chris: "Desde el principio, fuimos nómadas. Grabábamos en Londres, en Liverpool, en Gales, en el extranjero. Hay ventajas en cambiar de aires, pero también puede descentrarte. Ahora, The Bakery es nuestra oficina, nuestra fábrica. Vienes aquí, trabajas equis horas y vuelves a casa sabiendo que has cumplido".

 

Tenemos una imagen de Coldplay como grupo inseguro. Para Mylo Xyloto, se supone que partieron de 70 temas. Carcajada de Chris: "¡Fueron más! Pero es un buen sistema, te da opción a llegar a algo extraordinario. Este disco comenzó como algo acústico, sin mucha electrónica. Nos salió material para un doble, con canciones que pedían más arreglos". Luego, la rebaja. Según Buckland, "vas hasta el final, exploras todo lo que se te ocurre y luego recortas. Sin piedad. Quitas lo innecesario, eliminas la grasa".

 

Y el misterio: junto a los productores que hacen el trabajo duro, conviviendo con Coldplay, también cuentan con Brian Eno, de profesión sus misteriosas labores. ¿En qué consiste ese proceso que denominan en el disco enoxificación?

 

Chris: "Brian funciona como un chamán. Llega, te somete a ese proceso y se marcha. Nos invita a olvidarnos de los planteamientos más cómodos, a valorar nuestros recursos y posibilidades. Es lo contrario de un productor eficiente: te sugiere 15 formas de mejorar cada canción. Si por él fuera, los discos no se acabarían nunca".

 

Jonny insiste en que todo busca reforzar su autoconfianza: "Necesitamos productores muy seguros de sus opiniones. Para discutir con ellos debes tener buenos argumentos y, desde luego, música que soporte cualquier escrutinio".

 

Incluso el escrutinio de los seguidores, que toleran mal las contaminaciones del espacio exterior. Chris se disculpa: "Somos demasiado impresionables. Todo lo que escuchamos termina en nuestra música. Siempre tememos que se nos haya colado un plagio inconsciente". No se trata de buscar excusas, añade Jonny: "Da lo mismo que lo hagas conscientemente o no. Si lo reconoces, no hay nada vergonzoso en tomar algo de Kraftwerk o de Leonard Cohen. O de una melodía de lo más comercial".

 

Se refiere a Ritmo de la noche, que se le quedó grabada a Chris mientras veía Biutiful, la película de Alejandro González Iñárritu, y que reapareció en Every teardrop is a waterfall, canción que editaron en junio. Esa pieza se conserva en Mylo Xyloto, mientras que han caído otras composiciones inicialmente previstas, como Don Quixote, que empieza así: "Así que dejamos La Mancha / nos dirigimos hacía llanuras más altas / Sancho Panza y yo / buscando aventuras / Rocinante en las riendas". Los listillos atribuyen esa canción a la influencia de Gwyneth Paltrow, la esposa de Martin, que vivió un año en Talavera de la Reina como estudiante de intercambio.

 

Si pensaban que esto ofrecía una brecha para hablar de Paltrow, olvídenlo. Chris no se da por enterado: "Comenzamos a tocar Don Quixote en Sudamérica, como agradecimiento a ese público tan fervoroso. Pero cualquier cosa que hagas en el escenario termina en Internet y todos discuten sobre tus intenciones". Jonny es más explícito: "Decían que Don Quixote se parecía a un éxito de Springsteen. No lo veíamos, pero nos quitó las ganas de trabajarlo más".

 

Son los inconvenientes de los tiempos modernos, reconoce Chris: "Antes, un grupo trabajaba en silencio; editaba un single y seis semanas después llegaba el álbum. Ahora ya no hay estrategia de mercadotecnia válida. Lo preparas con el máximo cuidado y, zas, alguien filtra el álbum a Internet y tienes que publicarlo a toda prisa".

 

Coldplay quiere jugar al fútbol y al béisbol, hacer discos audaces, pero también divertirse con superestrellas tipo Rihanna o Jay Z. Jonny Buckland intenta minimizarlo: "No somos un grupo de singles, capaz de lanzar regularmente pelotazos para el gran público. Venimos de la generación que creció escuchando religiosamente discos de larga duración. Así que decidimos desarrollar una narrativa, que te obliga a ir desde el primer corte hasta el último". Lanzan esos argumentos con gran seriedad. Su turno, mister Martin: "Vamos contra la tendencia dominante del consumo rápido de una canción. Necesitas escuchar el disco completo. Nosotros hemos sufrido mucho, descartamos canciones, probamos diferentes secuencias. Créenos, este es el orden que permite entender la historia de Mylo Xyloto".

 

¡Ese título! Suena a divinidad maya, aventuro. Chris se ensancha: "Buscábamos dos palabras que no existieran, para intrigar a la gente, igual que los primeros grafiteros de Nueva York". Me callo que el verbo to mylo corresponde a una práctica sexual un tanto pringosa. Chris ya se ha disparado a explicar la trama: "Es la historia de dos enamorados en una sociedad totalitaria. Intenta imaginar qué hubiera sido de la Rosa Blanca [estudiantes de Munich que difundieron panfletos contra el Tercer Reich en 1942] en un contexto de vigilancia total, como el que ahora soportamos. Te espía el Estado, pero también los tabloides de Murdoch".

 

En blanco y negro, esas frases parecen propias de pedantes. Sin embargo, todavía hay cierta inocencia en Coldplay, como lo refleja esta anécdota de un concierto en España:

 

Jonny: "Durante años, terminábamos un concierto e íbamos a los foros de fans, a ver lo que decían. Mala idea".

 

Chris: "Ocurrió en Barcelona, en el Estadio Olímpico, hace dos años. Setenta mil personas, un concierto triunfal...".

 

Jonny: "...Pero sonó horrible. Creíamos que habíamos dado el mejor concierto de nuestra vida y no, para nada".

 

Chris: "Escuchaba 'no se oye, no se oye' y creía que coreaban 'you are great, you are great' (sois estupendos, sois estupendos). Nos quedamos tan mortificados que sentimos que todavía tenemos una deuda con los fans españoles".

Link to comment
Share on other sites

google: (I check it tomorrow, I promise;))

 

 

Coldplay, Masters in the Clouds

 

DIEGO A. MANRIQUE 30/10/2011

 

You have heard that Chris Martin is high, very high. Perhaps impressed if it were not for the Coldplay singer now seems to have dressed in the dark, with an impossible combination of jogging and practicing rapper label. In fact, fatigue can be attributed to the launch of her new album, Mylo Xyloto. Course, has decorated the recording studio to make it look nice on TV interviews, displaying beautiful vintage instruments, including a marxophone, a zither patented hundred years ago. "The only musical invention of Karl Marx," laughs the singer.

 

As always, Chris does tandem for the interview with Jonny Buckland, his partner guitarist, who has perfected the pose of good-natured musician, abstracted but sharp in their interventions. These days are fulfilled 15 years after its first meeting in a residence at the University of London.

 

Time Machine! Chris remembers a very green group: "It amazes me the audacity to go out and play when we knew we were lazy. The trap of believing that we had a large audience, when they were the same friends, who forced them to follow us from room to room. And the fool our parents, who thought they were studying. Well, it finally passed, so deceive even the teachers. "

 

What have they learned over the years? I mean the coexistence within a successful group.

 

Chris: "If you know the history of rock, you know what to expect. Problems of communication, money matters, the ego of the singer, the guitarist who wants to make a solo record."

 

Jonny: "We have learned to be more tolerant. We had a rule that said that taking cocaine was cause for expulsion from Coldplay. That's how naive we were."

 

Chris: What is essential is not fighting for money or recognition. Thus, our subjects are signed by all four. Bono says: "A group can be broken by discussions on the order of topics, but never for the distribution of money."

 

Ah, the famous talk Bono. Attempts to meet with Irish musicians on the rise, which offers a series of common sense advice (but not much of it as the world opens her legs). Chris Martin still grateful: "Now everyone attack bonus, but no more generous musician. He grabbed me and told me things we should know to survive. And that we aspired to his position as band for larger venues. To remove a U2 floppy drive does not bother me, if you compare it to the feat that the four took 35 years together, with such wonderful music and so many breaks. Using his fame to support causes ... We imitate blameless. "

 

We are at The Bakery, a bakery recycled modest recording studio. The restaurant is tucked away in a dark alley north London, without any outward sign that reveals its current use. The looting that followed the August riots have become very cautious business owners with equipment appetizing.

 

Coldplay members still feel shocked. Chris: "We were in America when the death occurred that triggered it all. It looked like a science fiction movie, as if madness is spread through the city. Every time we called or that we used to connect, we saw that were closer to the study to our homes or our friends. "

 

Jonny admits that he was a funny taste to them: "As if we had actually beaten." Chris speaks of sadness, helplessness, "In the rock there are several songs that speak frivolously take to the streets, fighting with police. But here there was no political or social purpose base ... Well, could have at first, but immediately became more visceral ...".

 

The riots of August also showed much ingenuity is in the anti-piracy efforts that are made from the music world, including Coldplay. Needless to teaching about the copyright to that part of society that assaults stores methodically, but does not need to steal what they sell there. Chris Martin sighs, "Is there no sanction, which is lame. We've lived in first person, the first album came out in 2000 and sales have been shrinking even now be more popular. It does not matter who you try to do attractive packaging. "

 

Hard to take. They themselves are vinyl and love the idea of ​​historical record for a label, EMI. Jonny acknowledges that "we can not complain, we have sold 40 million albums or whatever. But we see what awaits the young group and we can only pity them."

 

Chris has a message for the newest "must know that playing music is the best job possible, but forget the glamor, the fantasy of get rich and buy an island in the Caribbean."

 

They are at the top of the pyramid. The Bakery is a luxury few can afford, although it is essentially a grounded, says Chris: "From the beginning, we were nomads. We recorded in London, Liverpool, Wales, abroad. There are advantages in changing air, but can also descentrarte. Now, The Bakery is our office, our factory. come here, work X hours and go home knowing you've accomplished. "

 

We have a group picture of Coldplay as unsafe. For Xyloto Mylo, presumably from 70 subjects. Chris laughed: "They were more! But it is a good system, will entitle you to come up with something extraordinary. This acoustic album began as something without much electronics. We went for a double material, with songs calling for more arrangements." Then the rebate. According to Buckland, "you're going to end, explore everything you can think of and then cut. No mercy. Remove the unnecessary, eliminate fat."

 

And the mystery, along with producers who do the hard work, living with Coldplay, Brian Eno have also, by training its mysterious work. What is the process that called enoxificación disk?

 

Chris: "Brian works as a shaman. Arrives, you undergo this process and leaves. It invites us to forget the more comfortable approach to assess our resources and possibilities. It is the opposite of an efficient producer, it suggests 15 ways improve each song. If he were, the discs do not end up ever. "

 

Jonny insists that seeks to strengthen self-confidence: "We need producers very sure of their opinions. To discuss with them must have good arguments and, of course, music that supports any scrutiny."

 

Even the scrutiny of fans who tolerate evil outer space pollution. Chris apologizes: "We are very impressionable. All we heard in our music ends. Always afraid that we have been casting an unconscious plagiarism." These are not excuses, Jonny says: "It does not do it consciously or not. If you recognize, there is nothing shameful about taking something from Kraftwerk or Leonard Cohen. Or a melody as commercial."

 

Refers to Rhythm of the night, that he stuck to Chris as he watched Biutiful, the film by Alejandro González Iñárritu, and reappeared in Every teardrop is a waterfall, a song released in June. That piece is preserved in Xyloto Mylo, while other compositions have fallen initially planned, as Don Quixote, which begins: "So we left La Mancha / we go to higher plains / Sancho Panza and I / looking for adventure / Rocinante in reins ". The smart people attribute the song to the influence of Gwyneth Paltrow, the wife of Martin, who spent a year in Talavera de la Reina as an exchange student.

 

If you thought this provided a gap to talk about Paltrow, forget it. Chris is not given in full: "We started to play Don Quixote in South America, thanks to that audience as fervent. But whatever you do on stage ends in the Internet and discuss your intentions all." Jonny is more explicit: "They said I looked like Don Quixote Springsteen's success. Do not saw, but we took away the desire to work more."

 

They are the disadvantages of modern times, acknowledges Chris: "Before, a group working in silence, released a single and came six weeks after the album. Now there is no valid marketing strategy. I prepare with the utmost care and, whoosh, someone leaked the album online and you have to publish it in a hurry. "

 

Coldplay wants to play football and baseball, daring to make records, but also have fun with superstars Rihanna and Jay Z type Jonny Buckland tries to minimize it: "We are not a singles group, capable of launching balls regularly to the public. We come from the generation that grew up listening to LPs religiously. So we decided to develop a narrative that forces you to go from the first cut to last. " Launch these arguments very seriously. Your turn, Mr. Martin: "We against the dominant trend of rapid consumption of a song. You need to listen to the entire disk. We have suffered much, discarding songs, we tried different sequences. Believe us, this is the order for understanding the history of Mylo Xyloto ".

 

That title! Sounds like a Mayan god, I venture. Chris expands: "We wanted two words that did not exist, to intrigue people, like the early New York graffiti artists." I shut the verb to mylo corresponds to a sexual practice somewhat sticky. Chris has been fired to explain the plot: "It is the story of two lovers in a totalitarian society. Try to imagine what would have been de la Rosa Blanca [Munich students who spread pamphlets against the Third Reich in 1942] in the context of monitoring total, which now support. I spy the state, but Murdoch's tabloids. "

 

Black and white, these phrases seem pedantic own. However, there is still some innocence in Coldplay, as reflected in this story of a concert in Spain:

 

Jonny: "For years, ended up going to a concert and fan forums and see what they said. Bad idea."

 

Chris: "It happened in Barcelona, ​​at the Olympic Stadium two years ago. Seventy thousand people, a triumphant concert ...".

 

Jonny: "... But it sounded horrible. We thought we had given the best gig of our lives and not at all."

 

Chris: "I heard 'is not heard, not heard' and believed that chanting 'you are great, you are great' (are great, are great). We were so mortified that we feel we still have a debt to the Spanish fans" .

Link to comment
Share on other sites

Black and white, these phrases seem pedantic own. However, there is still some innocence in Coldplay, as reflected in this story of a concert in Spain:

 

Jonny: "For years, ended up going to a concert and fan forums and see what they said. Bad idea."

 

Chris: "It happened in Barcelona, ​​at the Olympic Stadium two years ago. Seventy thousand people, a triumphant concert ...".

 

Jonny: "... But it sounded horrible. We thought we had given the best gig of our lives and not at all."

 

Chris: "I heard 'is not heard, not heard' and believed that chanting 'you are great, you are great' (are great, are great). We were so mortified that we feel we still have a debt to the Spanish fans" .

 

True. I'm impatient for see them here again and offer us the best concert of our lives.

Link to comment
Share on other sites

The people from the grandstand was shouting "No se oye, no se oye", and Chris was being grateful with them, the band didn't heard what they were actually shouting.

 

However, from third or fouth row, where I was, everything was perfect :P

 

They could come to the Estadi Olímpic or the Palau Sant Jordi (23th January?) to "pay" this debt when they want, we'll be waiting!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...