Jump to content
🌙 COLDPLAY ANNOUNCE MOON MUSIC OUT OCTOBER 4TH 🎵

You pay - but WON'T play!!


mc_squared

Recommended Posts

EXCLUSIVE: Richard and Judy quiz scam

 

You Say, You Pay...but you've no chance

 

 

By IAN GALLAGHER - More by this author » Last updated at 09:49am on 18th February 2007 commentIconSm.gif Comments (10)

richardjudyMOS_228x380.jpgMPs are poised to investigate claims that Richard and Judy's quiz is cheating viewers..

 

Channel 4 faces damaging allegations that the Richard And Judy show is systematically cheating viewers out of tens of thousands of pounds in a premium-rate phone quiz scam.

Every day an average of 15,000 viewers pay £1 a time to enter the programme's popular daily competition, You Say, We Pay.

But emails leaked to this newspaper reveal that the husband and wife team encourage thousands of viewers to do so after the potential winners have already been chosen.

Richard and Judy quiz video:

Watch the moment Richard and Judy pulled the plug on their quiz here

Watch the previous day's quiz being aired here

(Clips from Richard and Judy show on Channel 4, Cactus TV)

 

In the week beginning February 5, more than 32,000 people were tricked into believing that they had a chance of competing for a cash prize, according to the documents.

If that figure were to be repeated every week for the duration of the current nine-month series, it would convert to revenue of around £1million for Channel 4 and Cactus TV, the makers of the programme.

On Friday the competition was pulled off air within hours of The Mail on Sunday presenting the TV company with a series of detailed allegations.

Judy Finnigan told viewers it was because of a 'technical problem with our telephone supplier' and added that she hoped the competition would be back on Monday.

Now the Culture, Media and Sport Select Committee of MPs has promised to investigate the claims.

Sign up for the latest news alerts

One of its members, Labour MP Rosemary McKenna, said: "This is shocking. We published a report on quiz TV channels and found that they were seriously misinforming people - but even they didn't go as far as asking viewers to call after a winner had been selected." The phoneline is run by service provider Eckoh, whose staff use a computer to randomly select 24 potential winners from callers who ring within the first five to seven minutes of the show going on air.

By 5.10pm their job is done - yet viewers are not told to stop calling. In fact they are actively encouraged to ring in again at 5.19pm, when the premium-rate number is flashed up on screen for a second time.

Icstis, the premium-rate services regulator, also promised an inquiry and described the claims as 'very serious'.

It said its code of practice includes a clause 'dealing with misleading statements'. Ultimately, it could present Cactus and Channel 4 with a refund bill. The scandal comes as a devastating blow to Judy and her husband Richard Madeley, whose huge success and popularity is based around their cosy rapport with viewers.

There is no evidence to suggest that they had any knowledge of the alleged deception and their spokesman insisted that they do not profit from the calls.

The revelations are equally disastrous for Channel 4 which has endured fierce criticism over the past weeks over the Big Brother phone-in debacle in which viewers paid 50p a call to vote housemates out - only to see four of them return.

Cactus is run by Simon Ross, brother of BBC talk show host Jonathan, and his wife Amanda. She produces the show on behalf of Channel 4. The premium-line quiz show format is extremely lucrative for broadcasters. But some of the programmes have attracted criticism from Chancellor Gordon Brown for exploiting the poor.

Financial Mail on Sunday has led the way in highlighting the problem of television quiz shows such as The Mint, which use premium-rate numbers to make millions for broadcasters at the expense of viewers. Last year, media regulator Ofcom launched a full inquiry following an outcry sparked by our reports on the money-spinning programmes.

At the start of the Richard And Judy show, which begins at 5pm, viewers are invited to call a premium-rate number - 09012 93 4400 - at a cost of £1 per call to enter the competition.

They are answered by Richard and Judy's voices thanking them for calling and asking them to leave their details.

Staff at Eckoh, which provides the premium-rate number for Cactus, then send TV executives the details of 24 potential winners, chosen randomly by a computer.

This is done by email 'within five to seven minutes' of the premium number being flashed up on screen. The Mail on Sunday has obtained a copy of an email sent to Cactus which lists the names and numbers of the last six of the 24 potential winners chosen last Wednesday.

It is timed at 5.09. An email acknowledging receipt was sent by Cactus at 5.13. It means that anyone who calls after 5.10pm at the latest has absolutely no chance of winning.

However, there is no cut-off time for calls. Instead, at 5.19pm Cactus broadcasts a second 'solicit' which again triggers thousands of calls.

Eventually - at 5.38pm - it is announced that a contestant has been found. The viewer then goes live on the show and competes against Richard and Judy in a simple charades-style game for which there is a cash prize of a few thousand pounds.

The new series of the show went on air on January 29. On that evening, after the first solicit, there were 4,316 calls at 5.03pm, 6,001 calls at 5.04 and 2,132 calls at 5.05. It was from these that the eventual winner was picked.

After the second solicit went out at 5.19, it prompted 1,356 calls at 5.22, 5,403 at 5.23 and 1,327 at 5.24. None of these viewers had a chance of winning.

The daily call revenues are huge: The income generated was £20,535 - but it averages out at £11,000 to £13,000 a day.

Average daily winners get £6,000 to £7,000 and Eckoh pays the victors out of the call earnings on behalf of Cactus.

In January, when the show was on the air only on three days - on the 29th, 30th and 31st - the revenue was £53,217.52.

Since the show came back on air on January 29, the call revenue has been £146,513.53. The total prize costs have been £67,000, leaving total revenue to the show of £79,513.53.

Eckoh, Cactus and Channel 4 all appeared to blame each other for misleading the public. In a statement Eckoh, based in Hemel Hempstead, said: "Eckoh provide telephone services to a number of leading television broadcasters and we have to ensure that these services operate in accordance with all regulations and codes of conduct.

"So when it came to the attention of our staff that in their view the "You Say, We Pay" service on the Richard And Judy show was not operating in a fully compliant way, we raised this with Cactus.

"We also proposed changes to the way the competition operates, in writing to Cactus to ensure that it was in our view able to run in a compliant manner."

An email from Eckoh to Cactus TV states: "As discussed, just wanted to clarify legal compliance for competitors.

"Currently 24 winners are provided as soon as the first competition solicit goes out (within five to seven minutes). I understand you need winners ASAP as you have to call and vet them and time restrictions are tight.

"I am concerned that callers entering the competition in subsequent solicits are omitted from the winner-picking.

"Perhaps we could work out a system whereby winners are picked from each solicit?

"I understand this will have a knock-on effect in your winner- vetting process." In the normal way, premium-rate services regulator Icstis holds the 'service provider', in this case Eckoh, responsible for any breaches of its code of practice.

But in some circumstances it can penalise the 'information provider' - in this case Channel 4.

"In any case any fines - they can go up to £250,000 - are usually passed on by the service provider to the information provider because that's the way their contracts usually work,' said an Icstis spokesman.

Channel 4 said it took the claims seriously and would investigate them fully. "Channel 4 engages a specialist service provider to operate the phone lines, administer the competition and put forward the names of potential winners to the production company, Cactus TV, during the show,' said a spokeswoman.

"Our contract with the service provider clearly states they must comply fully with the codes that govern competitions of this nature drawn up by Icstis.

"Cactus have also told us that they are fully aware and take very seriously the need for compliance with these codes.

"The costs to Channel 4 of running the competition are fixed so it makes no material difference to the channel whether the eventual winner is selected the moment the phone lines open or just before they close.

"Channel 4 is committed to ensuring all our on-air competitions are conducted fairly and transparently and we would never knowingly mislead viewers in any way."

Channel 4 is currently the subject of a funding review by media regulator Ofcom. The station's board is chaired by restaurateur Luke Johnson, Labour peer Lord Puttnam, web entrepreneur Martha Lane Fox and ex-BBC news chief Tony Hall.

Producer Amanda Ross confirmed that the competition had been pulled from screens on Friday following inquiries by The Mail on Sunday.

She said: "It's their (Eckoh) responsibility to give us the information and abide by the rules. It's their responsibility to do that and if they haven't...they haven't done that. We found out today (Friday) that they haven't done that and we pulled the competition."

Link to comment
Share on other sites

Seized! £200,000 villa couple won on Richard and Judy

 

What about this one as well I remember from Granada news a while ago:

 

 

couple2DM210107_228x404jpg.jpg

 

Millions of viewers watched in envy as Julie Bennett and her husband Paul won a £200,000 Spanish villa on Richard and Judy's television show.

 

The house lay just a few miles from the beach and was surrounded by a new golf course, and the Bennetts were soon excitedly planning their new life in the sun.

 

But the dream soon turned into a nightmare after the resort developers seized the property from the dismayed couple.

 

They promised they would be given a two-bedroom apartment instead - the only problem being that it had not actually been built.

 

Now the couple, who have two children, are suing Channel 4 over alleged breach of contract. They are also demanding back thousands of pounds they spent furnishing the villa and travelling to and from Spain.

 

Speaking about the ordeal, Mrs Bennett, 44, said: 'I'm absolutely devastated by what's happened - we thought we'd won a fabulous villa, but instead we've turned our lives upside down with nothing to show for it.

 

'All the viewers who saw us win the prize need to know the full story about what happened afterwards. The public have been duped, just as we were.'

 

The villa, at the Trampolin Hills Golf Resort in Murcia, was the top prize in a competition run over several weeks on Richard and Judy's afternoon show on Channel 4 in September 2005.

 

It was advertised as a two-bedroom detached villa worth £195,000 together with £15,000-worth of furnishings.

 

The prize prompted a reported 875,000 viewers to ring a phone number costing £1.50 to answer a multiple choice question on the Spanish word for 'house'.

 

Mrs Bennett and her husband, a 39-year-old engineering company manager, were among five couples selected to appear on the show for a prize draw - and, to their delight, they won.

 

'We had actually been looking into moving to Spain, so this seemed absolutely perfect,' said Mrs Bennett, from Thornton Cleveleys, Lancashire.

 

'I cried when I first saw the villa, it was so perfect, but we soon realised things weren't quite right.

 

'Originally, we were told we wouldn't be able to use the property until the title deeds were handed over, but the developer said it was ours to use straight away. So we started buying appliances and furniture and made several trips there over the winter.

 

'But in March last year, we were told ours was just a show house and they were going to give us a two-bedroom apartment instead.

 

'It meant we had to have everything shipped back to England, and currently they don't even have planning permission to build our apartment, let alone actually have started work on it, so we had no choice but to take legal action.'

 

Although Richard and Judy is produced independently, the Bennetts entered the competition through Channel 4's website, so it is the broadcaster they are suing for over £200,000 - the value of the prize plus the expense they have gone to.

 

'Channel 4 say it's nothing to do with them and that our disagreement is with the developer,' said Mrs Bennett.

 

'But if they're advertising the prize and making more than £1million from premium rate phone lines they have a responsibility to come up with the goods.

 

'I don't think we're being ungrateful - we were promised something, and began making plans for our new life, but now it's all been taken away from us.'

 

A Channel 4 spokesman said: 'We hope to resolve this quickly.'

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...